Já jsem to pak po napsaní taky promýšlel a nechtěl jsem, aby to vyznělo, že by si začátečník měl nakoupit místo čtyřiceti vzorků (což nepřehánim, takové obj.dostáváme), čtyřicet koláčů...to je druhý extrém. Lidé dnes chtějí všechno hned, hned všechno znát, nejlépe ještě levně.
U vzorků je mnoho možných klamů , jednak se může cestou polámat, druhak čaj chutná trochu jinak z kraje koláče a trochu jinak blíž středu - u starých čajů - a hlavně pokud člověk začíná a nestojí pevně na nohou s přípravou a i tím, co od toho čaje cca čekat, prostě nějak nevím co z toho pak může plynout. To je přeci mnohem lepší už dostat se na nějakou řízenou degustaci a dát tomu trochu času, dle možností koupit nějaký koláč, nějaké vzorky ale neblbnout z toho.
K blogum a recenzím - rád je čtu a jsem rád že jsou, ale lidé co se skálopevně řídí někým, kdo pije čaje několik let , tak dělá chybu. Hlavně často blogeři ať už pozitivně či negativně hodnotí nějaké čaje a práve to mi přijde problém. Dostanou od kohosi vzorek - často ani ne od prodejce, napíšou něco a pak mu dají nějaký ortel, jimž se pak řídí spousta lidí. Popř. dostanou vzorky zdarma od prodejců - řada prodejců buď posílá některým lidem zdarma balíčky , někteří zejména v USA toto přímo nabízí na svých eshopech (pokud jsi bloger, pošleme Ti vzorky zdarma...). To by bylo vše ok, jen by si měl běžný zákazník a piják uvědomit, že je to normální reklama, a ne se podle toho stoprocentně řídit.
Další zrada je pak v různých magazínech jako The art of tea (zejména jeho čínská verze, jež vychází mnohem častěji) - za tímto magazínem stejně jako za všemi v čínštině, je byznys. Je tolik čajů, jež bylo díky těmto plátkum dokonale zpropagováno a tolik puerhových (v tomto případě) míst, o nichž vyšel x stránkvý report v magazínu a okamžitě se cena místního čaje zvedla o x set procent.... Většina těchto vydavatelů je nějak spojeno s investory apod. Není třeba uvádět víc konkrétností. Jen snad jeden malý příklad - před pár lety vyšla kniha o liubao v Malajsii, kde je zmapováno část starých liubao. Čaje, jež v knize jsou, jsou mnohem dražší, než čaje co v knize nejsou - osobní zkušenost v Malajsii, kde také prodejci řikali jak nebylo lehké určité čaje do knihy protlačit apod...jde o tuto knihu
http://www.essenceoftea.com/books/books ... u-bao.html . A právě takovéhle hlouposti ovlivňují jednak ceny a trh ale i mínění zákazníků...